Landstinget Sörmlands logotyp

Undermeny

Matvanor

Foldern Svar om din hälsa - Matvanor

För att täcka kroppens näringsbehov är det viktigt att äta varierat och med regelbundna matvanor, då fungerar kroppen också bra. Regelbundna måltider ger jämn energinivå

En god vana är att se till att äta frukost, lunch och middag med 2-3 mellanmål fördelat över dagen. Tallriksmodellen är också en bra modell för att få en balanserad måltid.

 

Frukt och grönt

Livsmedelsverket rekommenderar att vi äter 500 gram frukt, grönsaker, baljväxter, rotsaker varje dag. Det motsvarar till exempel två till tre frukter, två stora grönsaksportioner.

Några tips:

  • Ät fisk ofta, gärna tre gånger/vecka 
  • Välj gärna nyckelhålsmärkta produkter
  • En minskning av saltintaget är önskvärt
  • Begränsa mängden läsk, godis, chips, kakor och alkohol
  • Vatten är bästa törstsläckaren!

Testa din hälsa och dina matvanor - få svar direkt!

Nätverk i Sörmlands Landsting

På varje vårdcentral finns en hälsokoordinator och personal med kompetens att stödja patienter i förändring av levnadsvanor.

Kontaktuppgifter till hälsokoordinatorer och nätverket för matvanor hittar du till höger.