Landstinget Sörmlands logotyp

Undermeny

Vill du sluta röka?

För en del människor

är det lätt att sluta röka,

men för andra

är det mycket svårt.

 

Så kan du göra:

Skriv ned allt

som du tycker är bra

med att vara rökfri.

 

Bestäm en dag då du ska sluta röka.

Fram till den dagen

kan du tvinga dig

att inte röka där du brukar röka.

Du kan byta till svagare cigaretter

och du kan försöka röka mindre.

 

Så klarar du röksuget

när du slutat röka:

Ät tre gånger om dagen.

Ät russin, nötter eller frukt

när du känner suget.

Drick mycket vatten.

Mjölk eller te ger mindre sug

än vad kaffe, öl och vin gör.

 

Använd nikotinläkemedel.

Rör på dig.

Gör sådant som du gillar.

Borsta tänderna.

Vänta till suget går över.

Spar pengarna som du

köpte cigaretter för.

 

Ring sluta röka linjen gratis på

telefonnummer 020-84 00 00

 

Varför är det så svårt att sluta?

En människa blir mycket lätt och fort beroende av ämnet nikotin som finns i cigaretter och snus.

Lite nikotin gör oss pigga

och av mycket nikotin blir man lugn och avslappnad.

Nikotinet påverkar hjärnan

så att människan mår bra.

När hjärnan inte längre får nikotinet

som den vant sig vid

för att må bra

mår man istället mycket dåligt.

 

Nikotin är farligt för kroppen

Nikotin gör att hjärtat slår fortare

och att blodtrycket stiger.

Om du slutar röka försvinner dessa problem.

 

Rökare har högre ämnesomsättning

och när du slutar röka

blir din ämnesomsättning normal.

Tänk på vad du äter

så du inte går upp i vikt.