Landstinget Sörmlands logotyp

Undermeny

Vill du gå ner i vikt?

Vårdcentralen hjälpte oss
att gå ner i vikt

Det finns inga snabba
och enkla sätt
att gå ned i vikt.
Det tar lång tid
och du måste ändra
på mycket i ditt liv.
Men du får en bättre hälsa
och mår bättre.

Tommy Ringvall var smal
och vältränad
när han var yngre.
Men han gick upp i vikt
när han under många år
rörde sig för lite
och åt fel mat.

Till slut vägde Tommy 128 kilo
och ville ha en operation
i sitt knä
för att slippa värken.
Men doktorn sa nej
eftersom Tommy vägde för mycket.

Då gick Tommy till
Tunafors vårdcentral i Eskilstuna.
Där träffade han
sjuksköterskan Susanne Svensson,
som jobbar med
vårdcentralens viktgrupper. 

När Tommy började
med motionscykeln
förändrades allt.
Det gjorde inte ont
när han trampade
och han brände fett.

Tommy gick upp klockan 5
varje morgon
för att cykla 45 minuter
innan han åkte till jobbet.
Efter jobbet motionerade
han igen.

Han började ta med
matlåda till jobbet.
Astmaproblemen försvann
och Tommy blev piggare,
gladare och rörligare.

När han gått ner över 20 kilo
fick han ja till sin operation.
Han har hittat
ett nytt sätt att leva
och är inte orolig
för att gå upp i vikt igen.

 Susanne Svensson
säger att många
som vill gå ned i vikt, ger upp.
Det är jobbigt att fortsätta
att gå ned i vikt.
Det är viktigt
att man är glad
över att man går ned lite,
och inte ger upp,
säger Susanne.

 - Den person som vill gå ner i vikt
måste själv göra jobbet.
Men jag kan stötta,
peppa och berätta om
vad de kan göra,
säger Susanne Svensson.