Landstinget Sörmlands logotyp

Undermeny

Så slipper du bli smittad och slipper smitta andra

Influensa, förkylning
och vinterkräksjuka
är tre vanliga virus
som du kan få på vintern.

Ta inte i personer
som du vet är sjuka.
Tvätta händerna noga
och ofta.
Använd gärna handsprit.
Peta inte i ögonen, näsan
och munnen.
Besök inte sjukhus
och särskilda boenden
om de har influensan där.

Du som är sjuk
ska hosta och nysa
i armvecket
och inte i handen.
Använd engångsnäsdukar
som du slänger direkt
efter att du använt dem.

Stanna hemma
så länge du smittar.

Du kan inte ta läkemedel mot virus
utan du kan bara vänta
tills du är frisk igen.