Landstinget Sörmlands logotyp

Undermeny

Så skyddar du dig på sommaren

Mot fästingar:

Fästingar kan sprida sjukdomarna

borrelia och TBE.

Får du borrelia ska du äta antibiotika.

TBE ska du vaccinera dig mot.

Tala med din vårdcentral om det.

 

Ta bort fästingen så fort du kan

med en pincett eller fästingborttagare.

Dra rakt ut och se till att hela

fästingen är borta.

Ska du till kusten där TBE är vanligare

kan du skydda dig

med kläder som täcker hela kroppen.

 

Undersök kroppen innan du går och lägger dig på kvällen eller i duschen.

 

Mot getingar och bin:

Blir du biten av en geting eller ett bi

kan du lägga is på bettet.

Du kan också smörja på salvan Xylocain

som finn på apoteket.

Blir du biten i munnen eller halsen

kan det vara farligt.

Får du svårt att andas ska du ringa 112.

 

Mot solen:

Om du bränt dig i solen

kan du använda kallt vatten, kylbalsam

eller fuktgivande hudlotion.

Solen är som starkast mellan klockan 11 och 15.

Var helst i skuggan då.

 

Ha luftiga kläder, solhatt, solglasögon och solkräm.

 

Mot huggorm:

Om du blir biten av en huggorm

ska du hålla den bitna kroppsdelen högt och vara så stilla som du kan.

Ta av dig sådant som sitter åt kroppen

eftersom bettet kan svullna upp.

Gå till vårdcentralen eller sjukhuset.

 

Om du mår illa och kräks

och får ont i magen

eller andra svåra problem

ska du ringa 112.