Landstinget Sörmlands logotyp

Undermeny

Om smärta

Stärk det friska
och minska det onda!

 

Smärta visar

att något inte är rätt

i kroppen.
Det är viktigt

att lyssna
på sin kropp

och ta reda på

varför det gör ont.
 
Att ha ont i kroppen
tar kraft från dig.

Du kan känna dig
trött och ledsen.

Om du haft ont
i längre tid

än tre månader

kallas det

för kronisk smärta.
 
Akut smärta

som kommer plötsligt

kan stoppas
med läkemedel.
Men du kan
också prova

med att röra på dig.

Det kan hjälpa
även akut

när du har
huvudvärk,

ryggont och ledvärk.

 

Motion hjälper också
mot långvarig smärta.
Undersökningar visar
att om du ofta
rör på dig

känner kroppen
mindre smärta

än om du inte
rör på dig så ofta.

 

När en människa
rör på sig mycket

bildar kroppen
endorfiner,

ett smärtstillande ämne.

Snabba promenader,
joggning, cykling
och simning
kan stoppa smärta.