Landstinget Sörmlands logotyp

Undermeny

Om ögon

Du kan få röda ögon av mycket

 

Har du besvär med dina ögon

kan det räcka med att titta på dem

för att veta vad du ska göra.

 

Det vanligaste är

att blodkärlen i ögats yttersta hinna ser röda ut.

Ganska ofta är det inte ögat

som är rött,

utan det röda sitter

i kanten av ögonlocket.

 

Du kan också få en blödning

i bindehinnan

Ögonvitan blir då mycket röd.

Det är helt ofarligt

trots att det syns mycket,

Då kan du använda

smörjande droppar

eller ögonsalva.

 

 

Ögat kan bli svullet

Ögonen kan bli svullna av en allergi.

Då hjälper vanliga ögondroppar mot allergi.

 

Tårar som rinner

Ögat försvarar sig med sina tårar.

Tårarna sköljer bort sådant som sitter i ögat.

Det kan vara skräp, virus eller sår.

I tårarna finns ämnen

som hjälper mot bakterier och virus.

 

Kladdiga ögon

Om du får slem i ögat

är det också ett sätt för ögat

att skydda sig.

 

Men om slemmet torkar

kan istället bakterier växa där.

Därför ska du hålla ögonen rena.

Vanligt färskt kranvatten i Sverige är tillräckligt rent för att tvätta och badda ögonen med.

 

Kontakta vårdcentralen

Ett enda rött öga

är farligare

än om båda dina ögon är röda.

 

Om ögat är rött och du har

svårt

att se

och

dessutom har ont i huvudet

ska du kontakta läkare.