Landstinget Sörmlands logotyp

Undermeny

Om hjärt- kärlsjukdomar

Snabb behandling är viktig vid hjärtinfarkt

Hjärtinfarkt kallas också hjärtattack.
Får du en hjärtinfarkt
är det viktigt
att snabbt få behandling.

Vid en hjärtinfarkt
får du en stark smärta
i bröstet.
Smärtan kan stråla ut
i en arm
eller i båda armarna,
i magen, i ryggen,
i halsen, i nacken
eller i käkarna.

Smärtan är olika stark,
men den håller i länge.
Om du också mår illa,
kallsvettas,
får svårt att andas,
känner dig yr
eller svimmar
är det ganska säkert
en hjärtinfarkt.

Behandlingen börjar
redan i ambulansen
på väg till sjukhuset.
Behandligen
ska se till att blodet
kommer fram
till hjärtat igen.

På sjukhuset
tar man patienten
direkt till röntgenavdelning
för att göra
akut kranskärlsröntgen.

Tar man inte
patatieten direkt
till kranskärlsröntgen
lägger man patienter
med misstänkt hjärtinföarkt
på en avdelning
för hjärtpatienter.