Landstinget Sörmlands logotyp

Undermeny

Om cancer

Varför får vi cancer?

Vården får ofta frågan om
människor
kan göra något själva
för att inte få cancer.
Svaret är ja.

Övervikt ger mer risk för
till exempel tarmcancer.
Motion ger mindre risk för vissa typer av cancer.
Därför är det bra
att motionera
och hålla vikten nere.

Rökning ger mycket mer
risk för lungcancer
och också mer risk för annan cancer.
Därför är det bra
att sluta röka
eller att aldrig börja.

Risken för tarmcancer
är mindre
om man äter lite fett
från djur,
men mycket fibrer, frukt
och grönsaker.

Risken för vissa typer av
cancer är större
om man dricker mycket
alkohol.

Om många släktingar haft
samma typ av cancer
ska du undersöka
om du själv har samma risk
att få sådan cancer.
 Då vet du om du behöver
kontrollera dig extra ofta,
till exempel för bröstcancer

Att sola för mycket kan ge
hudcancer.

Du kan läsa mer på
Cancerfondens webbplats,
www.cancerfonden.se