Landstinget Sörmlands logotyp

Undermeny

Om artros

Artros är den vanligaste

sjukdomen i lederna

 

När vi människor blir äldre

kan vi känna oss stela

och få ont i lederna.

Det kan vara artros

och är mycket vanligt.

 

Vad är artros

och varför får man artros?

När man blir äldre

blir brosket i lederna tunnare.

Till slut försvinner brosket

och benen ligger mot varandra.

När du rör på leden

utan att brosket finns

kan det göra mycket ont.

 

Men det är inte i benen

eller brosket

det gör ont

utan i musklerna och senorna

runt leden.

 

Vem får artros?

En del personer får artros

när de är unga.

Kvinnor har oftare artros i händerna

än män.

Läkare tror att det beror

på hormoner.

 

Överviktiga personer får lättare artros än andra.

När en människa väger för mycket

sliter brosket lättare bort i knänas

och höfternas leder.

 

Hur känns artros?

Smärtan kommer inte från brosket

utan i musklerna och senornas

fästen runt leden.

Du kan också känna dig stel.

 

Hur vet man att man

har artros?

Läkaren på vårdcentralen kan tala

om för dig

om du har artros eller inte.

En röntgenundersökning

är det bästa sättet att riktigt få veta.

 

Vad kan man göra åt artros?

Du kan inte bli frisk från artros.

Men man kan lindra smärtan.

Det är bra att röra på sig och träna.

Du kan lättare fortsätta att röra på dig om du slipper smärtan.

Du kan köpa smärtstillande

mediciner på Apoteket.

Ibland kan en operation hjälpa.

 

Det här kan sjukgymnasten göra

 

Sjukgymnasten arbetar på din

vårdcentral

och kan ge dig övningar

som du kan göra hemma.

Det är viktigt att du försöker röra

på den sjuka leden

annars kan du bli sämre.

 

När du tränar får du bättre

rörlighet

och du går kanske ned i vikt

och det är bra

för då minskar belastningen

på lederna.

 

Operation?

De flesta som har artros

behöver ingen operation.

Många gånger går smärtan över

när man behandlar den.

 

Man ska också prova olika

behandlingar

innan man bestämmer sig

för att operera

 

Om man gör en operation

tar läkaren bort den skadade kulan

i leden

och sätter in en ny konstgjord kula.

 

Det här kan arbetsterapeuten göra

 

När du har artros är det viktigt

att du kan fortsätta att röra på dig.

Annars kan du bli sämre.

Arbetsterapeuten kan hjälpa dig

så att du kan fortsätta leva

som vanligt

fast du har ont.

Arbetsterapeuten arbetar på

din vårdcentral.

 

Du kan få tekniska hjälpmedel

som hjälper dig att öppna burkar

om du har ont i händerna.

 

Om du har så ont att du inte kan gå över trösklar kan arbetsterapeuten hjälpa dig med att söka bidrag till bostadsanpassning.

 

Prata med din vårdcentral
för att få veta mer.