Landstinget Sörmlands logotyp

Undermeny

När du blir sjuk

När du blir sjuk
eller behöver råd om din medicin eller din hälsa,
ska du ringa till din vårdcentral.
Du knappar in ditt telefonnummer
och får veta när personalen ringer tillbaka till dig.

Sjukvårdsrådgivning på telefonnummer 1177

När din vårdcentral är stängd
kan du ringa telefonnummer 1177.
Det är sjukvårdsrådgivningens nummer.
Sjukvårdsrådgivningen har öppet
hela dygnet alla dagar.

En sjuksköterska svarar på dina frågor,
ger dig råd och säger om du behöver vård.
Sköterskan kan tala om för dig
vart du ska åka eller ringa för att få vård.
Sköterskan kan hjälpa dig att boka en tid
om du behöver träffa en läkare
på kvällen eller på helgen.

Att ringa till 1177

kostar som att ringa ett vanligt lokalsamtal.

Sjukvårdsrådgivning på andra språk

Pratar du arabiska?

Då kan du ringa 1177 - tryck 8
och prata med en sjuksköterska
som ger dig råd på ditt språk.

Pratar du finska?

Då kan du ringa 1177 - tryck 8
och prata med en sjuksköterska
som ger dig råd på ditt språk.

Sjukvårdsrådgivning när du är utomlands

Du kan ringa sjukvårdsrådgivningen
från andra länder.
Ring det utlandsprefix som gäller
i det land där du är
och sedan telefonnummer 46 771 11 77 00.

Svåra olyckor eller sjukdom

Ring telefonnummer 112
om du eller någon annan blir
svårt skadad eller sjuk.
När du ringer 112 ska du tala om
vad som har hänt,
var den sjuka eller skadade personen är,
och vilket telefonnummer du ringer från.

Plötsligt sjuk på resa i Sverige

Om du blir plötsligt sjuk
när du är på resa i Sverige
ska du ringa eller åka till
närmaste vårdcentral eller sjukhus.
Du betalar den patientavgift som gäller där.

Tänk på detta när du ska träffa en läkare

Ta med dig ditt patientkort,
högkostnadskort eller frikort
och sjukintyg.

Fråga om du inte förstår vad läkaren säger.
Berätta vilka mediciner du använder
och vilka sjukdomar du har haft.

Berätta om du är allergisk eller överkänslig
mot någon medicin eller mat.

Du har rätt att ha en tolk med dig
om du inte kan svenska,
har svårt att prata
eller har en hörselskada.
Det kostar ingenting.

Kan du inte komma när du har tid hos läkaren,
ring och tala om det
så att någon annan kan få den tiden.

Ta med dig pengar.
Du ska betala kontant
i sjukvården och tandvården.
landstinget.