Landstinget Sörmlands logotyp

Undermeny

Motion på recpet

Idag kan du få
motion på recept.
Då står det
Fysisk aktivitet
på Recept,
och förkortas FaR.
Motion kan stoppa
olika sjukdomar
och även hjälpa
mot högt blodtryck,
övervikt,
depression
och olika smärtor.

Landstinget har avtal
med flera platser
som ger motion.
Avtalet betyder
att de ska känna till
FaR-konceptet
och kunna ta lite
extra hand
om den person
som fått ett recept.

Men du måste
inte gå till dem
som landstinget
har avtal med.
Du kan ordna
egen motion.

Det kan vara svårt
att få patienten
att börja motionera.
Några personer
säger att de
inte har råd att träna.
Andra har aldrig
motionerat förut.
En del säger
att de har för ont
eller att de inte vill.
Men motion
är viktig för hälsan.