Landstinget Sörmlands logotyp

Undermeny

Gratis hälsoundersökningar

Fyller du 40, 50 eller 60 år?
Grattis!
Du får en gratis hälsoundersökning
av Landstinget Sörmland. 

– Ta chansen och kom.
Det säger Petra Schlichting, Susanne Flink
och Louise Frieberg på Gnesta vårdcentral.   

 Vi berättar om hur du kan leva sunt
Det är viktigt att upptäcka sjukdomar
som diabetes typ 2, högt blodtryck
och hjärt- och kärlsjukdomar.
Det är förstås också viktigt att informera om
hur du kan leva sunt.
Då har du mindre risk för att bli sjuk.
Därför finns landstingets hälsoprogram.

Alla som bor i Sörmland
och som fyller 40, 50 eller 60 år
får en gratis hälsoundersökning.

Du får en inbjudan med post
en månad före eller efter din födelsedag.
Du behöver inte förbereda dig innan besöket,
men du ska inte äta timmarna innan du kommer hit.

Gnesta är en av fyra vårdcentraler
som testade hälsokontroller redan under hösten. 

Så här går det till på undersökningen
Först träffar du Susanne som arbetar på labbet.
Hon tar blodprov, bokar in hälsosamtal
och delar ut en hälsoenkät med frågor
som du ska svara på. 

Hälsoenkäten har ungefär 50 frågor
som handlar om hur du mår,
om du tränar, hur du sover
och om du känner dig stressad.
Du får också berätta om
ifall du röker eller dricker alkohol
och vad du brukar äta.

Vi tar blodprov för att titta på glukos, kolesterol och blodfetter.
Vi mäter din midja,
och hur lång du är.
Sedan får du väga dig
och vi kontrollerar blodtrycket.

– Många sjukdomar som vi tittar efter
handlar om vår livsstil.
Den går att påverka, säger Louise.

När du kommer hit den andra gången
pratar vi om dina svar i hälsoenkäten.
Då har vi också fått svar på alla prover.

Om du behöver så bokar vi tid för ett läkarbesök.
Vi kan också boka tid med kurator.

Vi hjälper dig om du vill skaffa nya vanor
Gnesta vårdcentral har en livsstilsmottagning.
Här kan du få hjälp om du vill sluta röka,
gå ner i vikt, träna eller lära dig hantera stress.

– Vi vill att patienten själv ska komma på vad han eller hon behöver.
Vi tvingar oss inte på.

Det var hälften av de personer som fick en inbjudan
som kom hit på hälsokontroll.

– Det här är världens chans
om du behöver hjälp att ändra dina levnadsvanor!
Det är bara dumt att inte ta den chansen, tycker Petra och Louise.

Om du behöver tolkhjälp vid besöken
så ordnar vi det.

Det är ingen stor skillnad
mellan hur 40-åringar, 50-åringar och 60-åringar mår.
– Innan tänkte jag att 40-åringarna skulle vara mest stressade.
Men så är det inte, berättar Louise.