Landstinget Sörmlands logotyp

Undermeny

Du får välja billigare läkemedel på apoteket

När du hämtar läkemedel på apotek
kanske du få frågan
om du vill byta mot
ett billigare läkemedel.

Svarar du ja
byter apoteket
till ett läkemedel
som innehåller samma ämne
men som är av ett annat märke
och till ett lägre pris.

Du ska alltid få det läkemedel
som har lägst pris.
Men läkemedel
som fortfarande skyddas
av patent kan du inte byta ut.

 

Det är ofarligt
att byta läkemedel.
Det läkemedel
som du får istället
har alltid samma effekt
och är alltid lika bra
som det läkemedel
som din läkare har skrivit ut.

Säger läkaren
att du inte får byta läkemedel

står det i ditt recept.

Om du inte vill byta

Om du inte vill byta läkemedel
får du betala kostnaden
mellan det billigaste läkemedlet
och det läkemedel
som står på receptet.
 
Om du inte vill ha det läkemedel
som står på receptet
eller det läkemedel
som är billigast
utan istället vill ha
ett annat läkemedel
måste du betala
hela kostnaden själv.